Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Bestellen bij LensExpress

Welke betaalmethodes kan ik gebruiken?
Zijn betalingen per creditcard veilig?
Zijn jullie prijzen inclusief BTW?
Worden er extra kosten in rekening gebracht?
Kan ik lenzen voor slechts één oog bestellen?
Hoe bestel ik als ik verschillende merken contactlenzen gebruik voor ieder oog?
Welke informatie voer ik in de voorschriftvelden in?
Kan ik voor meerdere personen tegelijk bestellen?
Moet ik mijn opticien vertellen dat ik bij LensExpress bestel?
Hoe gebruik ik een kortingscode?
Hoe annuleer ik mijn bestelling?


Verzending & bezorging

Welke bezorgmethoden zijn er?
Wanneer wordt mijn bestelling verstuurd?


Retourzendingen & Service

Ik heb de verkeerde bestelling ontvangen
Mijn bestelling is onderweg beschadigd
Kan ik mijn producten terugsturen?
Ik geloof dat mijn lenzen niet in orde zijn
Hoe lang duurt het voor ik mijn geld op mijn rekening krijg teruggestort?
Hoe dien ik een klacht in?
Wat doe ik als een contactlens scheurt?


Contactlenzen

Kan ik nieuwe lenzen uitproberen?
Hoe lang kan ik lenzen dragen?
Kan ik met mijn lenzen in slapen?
Met welke vloeistof kan ik mijn lenzen schoonmaken?
Hoe vaak moet ik mijn contactlenshouder vervangen?
Waarom zijn mij deze lenzen voorgeschreven?
Wat zijn silicone hydrogel contactlenzen?
 

Mijn voorschrift

Waar kan ik mijn voorschrift vinden?
Is mijn voorschrift voor contactlenzen hetzelfde als mijn voorschrift voor mijn bril?
 

Mijn LensExpress Account

Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Hoe kan ik mijn e-mailadres, wachtwoord of adres aanpassen?
Hoe herhaal ik een bestelling?
Wat houdt de Happy Eyes Service in?
Wat houdt de Declaratieservice in?
 

 

Bestellen bij LensExpress

Welke betaalmethodes kan ik gebruiken?
Je kunt bij ons betalen met iDeal, creditcard (Visa en Mastercard), AchterafBetalen*, SEPA-machtiging (i.c.m. de Happy Eyes Service) en je persoonlijk saldo (afkomstig van een declaratie).

*Om de financiële risico's van deze betaaloptie te beperken, wordt je bestelling overigens getoetst bij Focum B.V. Op grond van deze toetsing wordt bepaald of Buckaroo je aanvraag voor achteraf betaling accepteert. Indien dit niet het geval is, zal je worden gevraagd om de bestelling via een andere betaaloptie vooraf te voldoen. Door privacy redenen kunnen wij niet zien waarom het bij jou niet mag lukken. Je kunt dit zelf eventueel wel opvragen bij het bedrijf die de check voor ons uitvoert, Buckaroo (achterliggend Focum). Indien je een kopie ID bewijs aan hen kunt mailen kunnen zij dit wel toelichten. De afkeuring kan helaas niet handmatig aangepast worden

Zijn betalingen per creditcard veilig?
Ja, het betalen per creditcard is volledig veilig. Wij gebruiken de meest geavanceerde beveiligingsmethodes, zorgen ervoor dat deze regelmatig geüpdatet worden en hebben nog nooit een situatie gehad waarbij iemands creditcard misbruikt werd door een bestelling bij ons. Daar komt nog bij dat niemand bij LensExpress de volledige kaartgegevens te zien krijgt - alleen de laatste vier cijfers ter verificatie. De https:// aan het begin van het internetadres betekent dat de bestelling via een veilige verbinding verloopt.

Zijn jullie prijzen inclusief BTW?
Ja, al onze prijzen zijn inclusief BTW. Je betaalt dus niet meer dan het aangegeven bedrag.

Worden er extra kosten in rekening gebracht?
Nee hoor, er worden geen extra verzendkosten in rekening gebracht. Wij rekenen namelijk geen verzendkosten. Zelfs niet als wij een zending als verzekerd pakket verzenden!

Kan ik lenzen voor slechts één oog bestellen?
Ja! Om lenzen voor één oog te bestellen  hoef je alleen het vakje links van de voorschriftgegevens uit te vinken voor het oog waarvoor je geen lenzen nodig hebt, waarna je verder kunt gaan met je bestelling.

Hoe bestel ik als ik verschillende merken contactlenzen gebruik voor ieder oog?
Verwijder gewoon het vinkje voor het voorschrift van ofwel het linker- of het rechteroog en voeg het product toe aan je winkelmand. Ga vervolgens naar je andere merk lenzen en doe exact hetzelfde voor het andere oog.

Welke informatie voer ik in de voorschriftvelden in?
Op de productpagina van je contactlenzen word je gevraagd je voorschriftgegevens in te vullen.
De voorschriftgegevens hebben de volgende betekenis (van links naar rechts op de verpakking):

*Basiscurve (BC): De Kromming van de lens in mm, over het algemeen een nummer tussen de 8.3 en 8.9 (830 en 890). Een radius is simpel gezegd de kromming voor de bolvormigheid van de lens. Bijvoorbeeld bij een Radius/bcr van 8.50 dan is de lens krommer en boller zoals een halve maan. Heeft je een radius/bcr van 9.50 dan is de lens veel vlakker. De BC-waarde vind je genoemd op een verpakking of op het lensrecept van je opticien.

*Diameter: De Diameter van de lens. Dit is over het algemeen een nummer tussen de 13.8 en 14.5
Sterkte: Dit is een + of – gevolgd door een nummer, bijvoorbeeld -4.50 of +0.25. Dit geeft aan welke visuele correctie je nodig hebt en of je lenzen voor verziendheid (+ sterktes) of bijziendheid (- sterktes) zijn. Er bestaan ook lenzen zonder sterkte, ofwel 0.00 of weergegeven met het ∞ symbool. Kies deze optie als je voor beide ogen geen correctie nodig hebt, maar enkel een cilinder of additie.

Als je last hebt van astigmatisme, zijn ook de volgende gegevens nodig:
*Cilinder (Cyl): een min getal tussen -0.25 en -2.75 in stappen van 0.25 dioptrie. Er bestaan overigens ook cilinders van hoger dan -2.75, echter worden deze vaak op maat gemaakt en worden aangeduid als XR lenzen.

*As: Een nummer tussen de 0 en 180 dat bepaalt in welke richting je astigmatisme gecorrigeerd wordt.

Als je hoornvlies niet helemaal bolvormig is dan heeft je te maken met een cylindrische afwijking (ook wel Astigmatism genoemd). As en cylinder zijn twee waarden die astigmatisme beschrijven. Astigmatisme is een beeldfout die gecorrigeerd wordt door torische lenzen. AS (asstand) is de richting van de cylinderas en CYL is de correctie van de cylinder.

Als je multifocale lenzen draagt, dan heb je ook de volgende informatie nodig:
*Additie: Ofwel een + nummer tussen 0.50 en 3.00, of een "high" (+2.50), "medium" (+2.00) of "low" (+1.00) waarde. Dit is een extra sterkte die de correctie bepaalt die je nodig hebt om voorwerpen van dichtbij te zien. Een additie is dus een aanvulling op de correctie van verziendheid, noodzakelijk voor een goed zicht op korte afstand. De waarde van de toevoeging is altijd positief (bijv. Add. +1.25) Een additie nodig hebben om te lezen begint meestal vanaf 40/45 jaar. De vertesterkte zit verwerkt over heel de lens, maar de nabij sterkte zit slechts in een klein gedeelte onderaan verwerkt, waar het leesgedeelte zich bevindt. (Je kan dus een correctie op afstand hebben en daarnaast nog een leescorrectie, deze leessterkte wordt dus additie genoemd.)  

Distance lenzen hebben een vertesterkte met naar de rand een toenemend leessterkte/leesgedeelte. Deze lenzen worden hoofdzakelijk gebruikt voor veraf kijken en helpend met het lezen. De Near lenzen werken net het omgekeerde hiervan

Houd er rekening mee dat je soms maar uit één optie kunt kiezen, wat vaak het geval is bij de
basiscurve en diameter, dit betekent dat deze lenzen maar in 1 variant geproduceerd wordt.

Kan ik voor meerdere personen tegelijk bestellen?
Uiteraard kun je voor meerdere personen tegelijk bestellen. Echter indien je de factuur nodig hebt voor bijvoorbeeld je zorgverzekeraar, is het verstandig om per persoon 1 account aan te maken. Zodoende blijven de juiste gegevens bij de juiste geboortedatum op de factuur staan.

Moet ik mijn opticien vertellen dat ik bij LensExpress bestel?
Nee, dat is niet nodig. LensExpress raadt echter wel aan om de ogen te laten blijven
controleren (1x per jaar). Daar je de lenzen (voor een lagere prijs) bij LensExpress afneemt kan het zijn dat je opticien dan wel een vergoeding voor de meting vraagt

Hoe gebruik ik een kortingscode?
Als je een kortingscode hebt, dan kun je deze bij de laatste stap van het bestelproces invoeren. Voer de code in, klik op “betalen” (code wordt verrekend) en kies voor het restant bedrag een andere betaaloptie.

Hoe annuleer ik mijn bestelling?
Realiseer je je na het afrekenen dat je een fout hebt gemaakt of wil je om een andere reden je bestelling annuleren? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice 0900-4440444/ info@lensexpress.nl of via onze live chat op de website. Houd er rekening mee dat bestellingen zeer snel verwerkt en verpakt worden, dus wees er snel bij om ervoor te zorgen dat je je bestelling niet terug hoeft te sturen. Indien dit alsnog het geval is, dan zijn de retourkosten voor jou als klant.


Verzending & bezorging

Welke bezorgmethoden zijn er?
LensExpress verzendt al de zendingen met PostNL. Bestellingen worden, indien op voorraad, nog dezelfde dag verzonden (mits besteld voor 13.00 uur). Bestellingen worden verzonden zodra de gehele bestelling klaar is om verzonden te worden.

Wanneer wordt mijn bestelling verstuurd?
Wij hebben meer dan 90% van alle standaard dag- en maandlenzen op voorraad plus 99% van alle oogproducten. Wij streven ernaar om alle bestellingen die vóór 13.00 uur op werkdagen besteld worden en waarvan de producten in voorraad zijn, dezelfde dag nog te versturen.

Levertijden voor lenzen die wij niet op voorraad hebben, zoals torische en multifocale lenzen en lenzen met een hoge sterkte worden weergegeven in de orderbevestiging die je ontvangt per mail. De meeste lenzen die wij niet op voorraad hebben, worden binnen 2 tot 5 werkdagen verzonden. Uiteraard kan het wel eens voorkomen dat de fabrikant een lens plots (tijdelijk) niet kan leveren. In dat geval zorgt LensExpress er altijd voor dat de klant kosteloos een alternatief ontvangt ter overbrugging. De werkelijke bestelling wordt dan iets later verzonden.
 

Retourzendingen & Service

Ik heb de verkeerde bestelling ontvangen
Het komt zelden voor, maar als je denkt de verkeerde lenzen te hebben ontvangen, neem dan contact op met onze klantenservice via 0900-4440444 of e-mail info@lensexpress.nl en zij helpen je graag verder. Vanzelfsprekend zorgen wij ervoor dat je in dat geval de juiste lenzen ontvangt. Wij raden aan altijd nog een keer goed de sterktes op de orderbevestiging en/of het doosje te controleren voordat je deze openmaakt om er zeker van te zijn dat je geen fout met je bestelling hebt gemaakt.

Mijn bestelling is onderweg beschadigd
Als je bestelling onderweg is beschadigd, bel ons dan op 0900-4440444 of e-mail ons via info@lensexpress.nl. Een beschadigde buitendoos heeft geen gevolgen voor je contactlenzen, zolang de individuele lensverpakkingen niet open of beschadigd zijn.


Kan ik mijn producten terugsturen?
Als je bijvoorbeeld een nieuwe oogmeting hebt gehad en je sterkte is veranderd, dan kan je doosjes lenzen of ander producten zonder probleem binnen 14 dagen naar ons retourneren. De verpakking dient echter wel verzegeld te zijn en onbeschadigd/onbeschreven. Je kunt de artikelen, met een notitie met je gegevens en reden van retour, retourneren naar onderstaand adres.

LensExpress
Postbus 21417
3001 AK Rotterdam

Mocht je een product na 14 dagen nog om willen ruilen, vraag ons dit even via retour@lensexpress.nl. Wellicht kunnen wij een uitzondering voor je maken.

Ik geloof dat mijn lenzen niet in orde zijn
Als je bestelling gescheurde of beschadigde lenzen bevat, neem dan contact op met onze klantenservice via 0900-4440444/ info@lensexpress.nl of live chat op de website. Wij kunnen helaas niet altijd beschadigde lenzen vervangen, maar wel in een andere vorm een passende oplossing vinden.

Gooi nooit de beschadigde lens en verpakking weg zonder met onze klantenservice te hebben gesproken. In enkele gevallen vragen wij je de lens op te sturen voor inspectie zodat we dit kunnen doorgeven aan de fabrikant van de lens.

Hoe lang duurt het voor ik mijn geld op mijn rekening krijg teruggestort?
Normaal gesproken zetten wij een persoonlijk saldo op je account, zodat je een vervangende bestelling kunt doen. Mocht je toch je geld terug willen, dan wordt de terugbetaling binnen 14 dagen na annulering verwerkt en verschijnt deze vervolgens op je rekening. Houd er rekening mee dat terugbetalingen pas worden doorgevoerd zodra wij het geretourneerde product of een verzendbewijs hebben ontvangen en er aan de overige voorwaarden voor retourneren is voldaan.

Hoe dien ik een klacht in?
Wij doen er alles aan om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maar mocht er iets mis zijn gegaan en wil je een klacht indienen, dan kan dit via e-mail info@lensexpress.nl
Je ontvangt allereerst een ontvangstbevestiging van je klacht en vervolgens binnen 14 dagen een inhoudelijke behandeling. Klachten kunnen zowel over producten als de service worden ingediend. Houd er wel rekening mee dat het uitproberen van nieuwe contactlenzen zonder consultatie van de opticien altijd op eigen risico is.

Wat doe ik als een contactlens scheurt?
Als er een lens scheurt, bel dan onze klantenservice op 0900-4440444 of info@lensexpress.nl . Wij zullen te allen tijde een passende oplossing voor je proberen te vinden. Gebeurt dit echter vaker, dan raden wij je aan een afspraak met je opticien te maken omdat het kan zijn dat je je lenzen niet goed indoet of uitneemt.
 

Contactlenzen

Kan ik nieuwe lenzen uitproberen?
Ja, je kunt zeker andere lenzen uitproberen, maar dit is wel op eigen risico en wij raden altijd aan eerst met je opticien te overleggen voordat je dit doet. Houd er wel rekening mee dat wij geen geopende doosjes terugnemen indien de lenzen niet bevallen, dus het is aan te raden met een kleine bestelling te beginnen of eerst een proefpaar via je opticien te vragen.

Hoe lang kan ik lenzen dragen?
Je opticien zou dit met je hebben moeten overleggen toen hij je ogen onderzocht. De meest gebruikte lenzen zijn daglenzen (die aan het einde van de dag moeten worden weggegooid) of maandlenzen die aan het eind van de dag moeten worden uitgedaan en schoongemaakt en een maand lang kunnen worden gedragen. Er bestaan echter ook twee-wekenlenzen die twee weken lang overdag gedragen kunnen worden en dag-en-nachtlenzen die je 's nachts kunt laten zitten. Omdat niet iedereen hiervoor geschikte ogen heeft, raden wij echter sterk af om je lenzen 's nachts te laten zitten als je dit niet met je opticien hebt overlegd of als de lens daar niet geschikt voor is.

Kan ik met mijn lenzen in slapen?
Dag-en-nachtlenzen zijn ontwikkeld om er mee te kunnen slapen. Wij raden echter sterk af om je lenzen 's nachts te laten zitten als je dit niet met je opticien hebt overlegd, omdat niet iedereen hiervoor geschikte ogen heeft.

Met welke vloeistof kan ik mijn lenzen schoonmaken?
In principe kunt je elke vloeistof gebruiken. Een vloeistof als Solo Care Aqua of BioTrue zal echter beter samenwerken met het siliconen hydrogel materiaal van je lenzen dan een standaard vloeistof als Renu Multi Purpose. Hierin zit echter ook een prijsverschil dus ook een persoonlijke keuze. Onze klantenservice kan je advies geven welke vloeistof te gebruiken voor je lenzen. Je kunt ze bereiken per telefoon op 0900-4440444, via info@lensexpress.nl of via onze live chat op de website.

Hoe vaak moet ik mijn contactlenshouder vervangen?
Je moet je contactlenshouder tenminste ééns per 3 maanden vervangen om ervoor te zorgen dat vuil en bacteriën zich niet opbouwen in de houder en je lenzen aantasten.

Waarom zijn mij deze lenzen voorgeschreven?
Tijdens je eerste afspraak met de opticien heeft deze bepaald welke lenzen het beste bij je ogen passen op basis van je oogkenmerken en levensstijl. Het is belangrijk je opticien goed duidelijk te maken waar je je lenzen voor wilt gebruiken en hoe vaak per week en hoeveel uur per dag je ze wilt dragen.

Wat zijn silicone hydrogel contactlenzen?
Silicone hydrogel contactlenzen zijn de nieuwste generatie lenzen op de markt die een beter comfort bieden bij langere draagtijden. Ze laten meer dan vijf keer meer zuurstof toe tot het oog dan traditionele zachte hydrogel lenzen, wat ze uiterst geschikt maakt voor wie zijn lenzen langer dan 14 uur in wil houden of snel last krijgt van droge ogen. Dit materiaal zorgt er namelijk voor dat er meer zuurstof naar het oog wordt doorgelaten. De zuurstofdoorlatendheid is namelijk niet langer afhankelijk van het watergehalte, maar wordt bepaald door de siliconen in het materiaal. Hierdoor is het mogelijk om een laag watergehalte (en dus minder vochtverdamping en minder uitdroging) te combineren met een ongekend hoge zuurstofdoorlatendheid.

 

Mijn voorschrift

Waar kan ik mijn voorschrift vinden?
Je voorschrift of lensgegevens staan geprint op de zijkant van het contactlensdoosje en op de bovenkant van de individuele contactlensverpakkingen. Je opticien heeft ook een kopie van je voorschrift.

Is mijn voorschrift voor contactlenzen hetzelfde als mijn voorschrift voor mijn bril?
Het is aan te raden om wel eerst een lensmeting uit te laten voeren. De waardes van een bril en van lenzen kunnen door het verschil in afstand tot het oog enigszins verschillen.

Naast het bepalen van de juiste lenswaardes kan de opticien ook adviseren in een geschikt type lens.
Elke lens verschilt qua samenstelling van materiaaltype, basiscurve, zuurstofdoorlatendheid, watergehalte etc. hierdoor kan elke lens wel anders aanvoelen/reageren op jouw ogen.

 

Mijn LensExpress Account

Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Als je je wachtwoord bent vergeten, klik op "Wachtwoord vergeten?" (rechts bovenin de groen balk) en vul je e-mailadres in. JE ontvangt per mail een link waarmee je je wachtwoord kunt resetten. Houd er rekening mee dat deze mail ook in je spam box terecht kan komen.

Hoe kan ik mijn e-mailadres, wachtwoord of adres aanpassen?
Om deze gegevens aan te passen, log in op je account (rechts bovenin de pagina), klik daarna op “Mijn account” en “Mijn gegevens” (bovenaan in de groene balk) te klikken. Aan de linkerkant verschijnt een menu waarin je alle gegevens kunt aanpassen. Sla altijd eerst je gegevens op voordat je verder klikt.

Een adreswijziging doorvoeren voor je abonnement kan overigens via de 'Mijn abonnementen' pagina in je account!

Hoe herhaal ik een bestelling?
Je kunt gemakkelijk een bestelling herhalen. Je klikt op "mijn account" bovenaan de pagina en kiest vervolgens voor "herhaal vorige bestelling". JE logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord en klikt op "bestelling bekijken". Vanuit hier ziet je de knop "herhaal bestelling". Je hoeft nu enkel nog de bestelling te controleren en te bevestigen.

Wat houdt de Happy Eyes Service in?
Je ontvangt iedere periode automatisch je contactlenzen thuis zonder om te hoeven kijken naar je betaling én je kunt ieder jaar gratis je ogen laten controleren door een opticien naar keuze bij je in de buurt. Je ontvangt de eerste oogcontrolebon na 6 maanden en hierna jaarlijks. Dit is een extra service van ons, je betaalt hier niets voor. Je kunt te allen tijde het lidmaatschap stopzetten of wijzigen. Je gemak staat namelijk voorop!

Wat houdt de Declaratieservice in?
Je kunt de kosten van je lenzen tijdens ons bestelproces indienen ter declaratie bij je zorgverzekeraar. LensExpress maakt het terugvorderen van je lenzen wel heel makkelijk! Bij je bestelling selecteert je eenvoudig het vakje 'Ja, ik wil gebruik maken van de declaratieservice'. LensExpress vordert dan de kosten van je contactlenzen voor je terug bij je zorgverzekeraar. 60% van de zorgverzekeraars betaalt de kosten van je lenzen geheel of gedeeltelijk terug.